top of page
Search

Cum formăm și folosim Present Perfect Simple în limba engleză


Atunci când studiem limba engleză, inevitabil ajungem la partea de gramatică și, mai exact, la partea de timpuri verbale, care trebuie studiate atât în ceea ce privește forma verbală cât și folosirea. Și, din păcate, modurile și timpurile din limba engleză nu se potrivesc cu cele din limba română.


Așadar, hai să vedem cum conjugăm verbele la Present Perfect Simple și cum folosim acest timp în limba engleză.


Present Perfect Simple - Verb Form


Present Perfect Simple se formează cu auxiliarul TO HAVE conjugat la prezent (have, has) urmat de participiul trecut al verbului de conjugat.

*Amintește-ți: la un verb regulat, participiul trecut se formeaza prin adăugarea terminației -ed; la verbele neregulate, el reprezintă a treia formă) - tabelul verbelor neregulate (click aici pentru lecții video cu această listă) și îți recomandăm să citești și despre 8 trucuri pentru a învața mai repede aceste verbe neregulate (click aici pentru a citi articolul)


Present Perfect Simple – Forma afirmativă (Affirmative)


Atunci când conjugăm un verb la Present Perfect Simple ținem cont de conjugarea verbului auxiliar TO HAVE la Present Simple (HAS/HAVE) și punem terminația -ED la verbele regulate sau folosim forma a III-a din tabel la verbele neregulate.


Exemplu de verb regulat conjugat la Present Perfect Simple, Affirmative long form:


SB + HAS/HAVE + VB-ED


I have arrived = Eu am ajuns You have arrived = Tu ai ajuns He has arrived = El a ajuns

She has arrived = Ea a ajuns

It has arrived = El/ea a ajuns We have arrived = Noi am ajuns You have arrived = Voi ați ajuns They have arrived = Ei/ele au ajuns


Exemplu de verb regulat conjugat la Present Perfect Simple, Affirmative short form:


SB + 'S/'VE + VB-ED


I've arrived = Eu am ajuns You've arrived = Tu ai ajuns He's arrived = El a ajuns

She's arrived = Ea a ajuns

It's arrived = El/ea a ajuns We've arrived = Noi am ajuns You've arrived = Voi ați ajuns They've arrived = Ei/ele au ajuns


Exemplu de verb neregulat conjugat la Present Perfect Simple, Affirmative long form:


SB + HAS/HAVE + VB III


I have bought = Eu am cumpărat You have bought = Tu ai cumpărat He has bought = El a cumpărat

She has bought = Ea a cumpărat

It has bought = El/ea a cumpărat We have bought = Noi am cumpărat You have bought = Voi ați cumpărat They have bought = Ei/ele au cumpărat


Exemplu de verb neregulat conjugat la Present Perfect Simple, Affirmative short form:


SB + 'S/'VE + VB III


I've bought = Eu am cumpărat You've bought = Tu ai cumpărat He's bought = El a cumpărat

She's bought = Ea a cumpărat

It's bought = El/ea a cumpărat We've bought = Noi am cumpărat You've bought = Voi ați cumpărat They've bought = Ei/ele au cumpărat


Present Perfect Simple – Forma negativă (Negative)


Atunci când vrem să negăm o acțiune la Present Perfect Simple, folosim verbul auxiliar TO HAVE conjugat la prezent + negația NOT + verbul principal cu terminația -ED la verbele regulate sau folosim forma a III-a din tabel la verbele neregulate.


Exemplu de verb regulat conjugat la Present Perfect Simple, negative long form:


SB + HAS/HAVE + NOT + VB-ED


I have not arrived = Eu nu am ajuns You have not arrived = Tu nu ai ajuns He has not arrived = El nu a ajuns

She has not arrived = Ea nu a ajuns

It has not arrived = El/ea nu a ajuns We have not arrived = Noi nu am ajuns You have not arrived = Voi nu ați ajuns They have not arrived = Ei/ele nu au ajuns


Exemplu de verb regulat conjugat la Present Perfect Simple, negative short form:


SB + HASN'T/HAVEN'T + VB-ED


I haven't arrived = Eu nu am ajuns You haven't arrived = Tu nu ai ajuns He hasn't arrived = El nu a ajuns

She hasn't arrived = Ea nu a ajuns

It hasn't arrived = El/ea nu a ajuns We haven't arrived = Noi nu am ajuns You haven't arrived = Voi nu ați ajuns They haven't arrived = Ei/ele nu au ajuns


Exemplu de verb neregulat conjugat la Present Perfect Simple, negative long form:


SB + HAS/HAVE + NOT + VB III


I have not bought = Eu nu am cumpărat You have not bought = Tu nu ai cumpărat He has not bought = El nu a cumpărat

She has not bought = Ea nu a cumpărat

It has not bought = El/ea nu a cumpărat We have not bought = Noi nu am cumpărat You have not bought = Voi nu ați cumpărat They have not bought = Ei/ele nu au cumpărat


Exemplu de verb neregulat conjugat la Present Perfect Simple, negative short form:


SB + HASN'T/HAVEN'T + VB III


I haven't bought = Eu nu am cumpărat You haven't bought = Tu nu ai cumpărat He hasn't bought = El nu a cumpărat

She hasn't bought = Ea nu a cumpărat

It hasn't bought = El/ea nu a cumpărat We haven't bought = Noi nu am cumpărat You haven't bought = Voi nu ați cumpărat They haven't bought = Ei/ele nu au cumpărat



Present Perfect Simple - Forma Interogativă (Interrogative)


Orice întrebare în limba engleză are o ordine fixă a cuvintelor și anume verbul trebuie să stea în fața subiectului. În cazul verbelor la Present Perfect Simple, în fața subiectului stă neapărat auxiliarul HAVE/HAS. În acest caz, HAVE/HAS nu se traduce, auxiliarul având doar rolul de a ajuta.


Exemplu de verb conjugat la Present Perfect Simple, Regular Verbs, Interrogative:


HAVE/HAS + SB + VB-ED?


Have I arrived? = Eu am ajuns? Have you arrived? = Tu ai ajuns? Has he arrived? = El a ajuns?

Has she arrived? = Ea a ajuns?

Has it arrived? = El/ea a ajuns? Have we arrived? = Noi am ajuns? Have you arrived? = Voi ați ajuns? Have they arrived? = Ei/ele au ajuns?


Exemplu de verb conjugat la Past Simple, Irregular Verbs, Interrogative:


HAVE/HAS + SB + VB III?

Have I bought? = Eu am cumpărat? Have you bought? = Tu ai cumpărat? Has he bought? = El a cumpărat?

Has she bought? = Ea a cumpărat?

Has it bought? = El/ea a cumpărat? Have we bought? = Noi am cumpărat? Have you bought? = Voi ați cumpărat? Have hey bought? = Ei/ele au cumpărat?



Present Perfect Simple - Răspunsuri scurte (Short answers)


Acestea se referă la acele răspunsuri scurte, DA sau NU. În engleză, e indicat să nu spunem pur și simplu YES, ci acesta să fie urmat de subiectul-pronume și verbul auxiliar HAVE/HAS, iar în cazul răspunsurilor negative, NO să fie urmat de subiectul-pronume și forma scurtă de negativ a auxiliarului: HAVEN'T/HASN'T


Exemplu de răspunsuri scurte la Present Perfect Simple, Regular and Irregular Verbs:


Yes, SB + HAVE/HAS. / No, SB + HAVEN'T/HASN'T.


Yes, you have./ No, you haven't.

Yes, I have./ No, I haven't.

Yes, he has./ No, he hasn't.

Yes, she has./ No, she hasn't.

Yes, it has./ No, it hasn't.

Yes, you have./ No, you haven't.

Yes, we have./ No, we haven't.

Yes, they have./ No, they haven't.



Present Perfect Simple - Uses

Present Perfect Simple se folosește cel mai adesea atunci când dorim să scoatem în evidență un efect pe care îl are în prezent o acțiune desfășurată în trecut.


Present Perfect Simple (echivalentul perfectului simplu din română) se folosește:


1. pentru a descrie o acțiune trecută, ale cărei efecte se fac încă simțite în prezent

I have sold my car. = Eu mi-am vândut mașina. (efect - trebuie să merg la slujbă cu autobuzul) He has read that book. = El a citit acea carte. (efect - îi cunoaște conținutul)


2. împreună cu indicatori temporali nedefiniți, cum ar fi: ever, never, before, yet, already, dar niciodată cu indicatori temporali definiți, precum yesterday, last week, a month ago.

She has never seen such a car. = Ea niciodată nu a văzut o asemenea mașină. I have already solved that problem. = Eu deja am rezolvat acea problemă.


3. pentru a descrie o acțiune care a început în trecut și se continuă și în momentul vorbirii (aceeași parte a zilei, aceeași zi, același an, etc).

We haven't eaten today yet. = Azi încă nu am mâncat.


4. împreuna cu just acest timp descrie ceea ce s-a întâmplat de curând. În română acest lucru se exprimă cu perfectul compus și adverbul tocmai.

They have just got married. = Ei tocmai s-au căsătorit. We have just arrived. = Noi tocmai ce am sosit.


5. pentru a descrie o acțiune începută în trecut și care se prelungește în prezent. În acest caz, se traduce cu prezentul:

How long have they been here? = De când sunt ei aici? She has been here for three days. = Ea se află aici de trei zile.


6. cu expresiile: This is the first time... și It's (a long time) since...

This is the first time I have been in a cave. = E prima dată când mă aflu într-o peșteră. It's a long time since you have visited me. = Demult nu m-ai mai vizitat.


Pentru explicații gramaticale pe înțelesul tău, click aici.


364 views0 comments
bottom of page